دادخواست چیست؟ نحوه نگارش دادخواست و نکات مهم مربوط به تنظیم دادخواست چیست؟
نوشته شده توسط : ipooshak

برای طرح دعوی قانونی، شاکی باید درخواست خود را در قالب یک دادخواست به دادگاه صالح ارائه دهد. اکنون ممکن است از خود بپرسید که نحوه نگارش دادخواست چگونه است، که در زیر به جزئیات بیشتری خواهیم پرداخت. دادخواست یک سند عادی است و باید برابر با تعداد خوانندگان یک پرونده به اضافه یک نسخه باشد. با شهرداد همراه باشید.

شرایط عمومی برای ارائه و نگارش دادخواست

فرد یا افرادی که دادخواست را ارائه میدهند باید دارای شرایط خاصی باشند. به عنوان مثال، قانونگذار در قانون سن طرح دعوی را ذکر کرده است و در این رابطه می توان اظهار داشت که افراد در صورت سالم بودن و بالغ بودن می توانند شکایت کنند، به عبارت دیگر غایب نیستند. به زبان ساده، افرادی که سفیه هستند نمی توانند امور مالی خود را مدیریت کنند. سفیه شخصی است که توانایی و توانایی انجام امور مالی خود را ندارد. نگارش دادخواست و رائه آن  همچنین می تواند توسط قیم، وراث، وکیل و سرپرست شخصی انجام شود.

شرایط رسمی نگارش دادخواست

فارسی بودن زبان دادخواست

شرط اول این است که زبان دادخواست فارسی باشد. به عبارت دیگر، مردم نمی توانند دادخواست را به زبان محلی خود بنویسند. زیرا اگر دادخواست به زبان فارسی نباشد، اصلاً دادخواست محسوب نمی شود.

فرم دادخواست استاندارد

لازم به ذکر است که هرکس درخواست خود را در قالب دادخواست ارسال کند، باید آن را در یک صفحه چاپی اختصاص داده شده به این اثر بنویسد. اقدامات قانونی که به مقام قضایی وارد می شوند باید با استفاده از فرم های خاص به مقام صالح ارسال شوند.

در هنگام نگارش دادخواست مشخصات متقاضی را بنویسید

شرط دیگر این است که در نگارش دادخواست باید صریحاً نام و محل سکونت شخصی که ممکن است در پروفایل بازیگر برای کار یا اقامت شکایت کرده باشد ذکر شود. در غیر این صورت دادخواست رد می شود. قبلاً گفته شد كه دادخواست توسط وكيل شاكي قابل ارائه به دادگاه است. در صورت وقوع چنین اتفاقی، باید مشخصات وکیل مدعی در برگ دادخواست ذکر شود و حتی اگر شاکی شخص حقوقی باشد، آدرس موجود در ثبت شرکت آن شرکت باید در دادخواست قید شود. آدرس شرکت در فرم دادخواست ثبت می شود که در اداره ثبت مشاغل ثبت شده است.

 

اهمیت نوشتن مشخصات خوانده در نگارش دادخواست چیست؟

مورد بعدی این است که مشخصات خواننده باید در ستون خوانده در ستون دادخواست مانند مشخصات متقاضی مانند نام و محل زندگی وی درج شود. نکته قابل توجه این است که در صورت مشخص نبودن محل اقامت متهم، جلسه دادرسی با وقفه روبرو نمی شود بلکه در روزنامه آگهی می شود تا متهم از آن مطلع شود.

 

نگارش دادخواست در تعیین خواسته چه اهمیتی دارد؟

مهمترین قسمت نگارش دادخواست تعیین امضا کننده است. به گونه ای که شاکی باید درخواست خود را به وضوح در دادخواست بیان کند. در صورت عدم انجام این کار، دادخواست کتبی متوقف شده و به خواهان اخطار داده می شود تا دادخواست خود را اصلاح کند و اگر خواهان این کار را انجام ندهد، سرانجام دادخواست وی رد می شود و هرگونه هزینه ای که پرداخت کرده بی اثر خواهد بود. می شود.

در تعیین ادعا، دادگاه می تواند همزمان دعاوی متعددی را در یک پرونده بررسی کند و این در صورتی است که دادگاه صلاحیت انجام این کار را دارد و دعاوی نیز کاملاً با یکدیگر مرتبط هستند و اگر این رابطه کامل با هم ارتباط نداشته باشد بین آنها وجود دارد، جداگانه مدیریت می شوند.

در اعتبارات مالی یا به عبارتی هدف آن دارایی است، علاوه بر تعیین تقاضا، قیمت خواسته شده نیز باید تعیین شود و این یک ضرورت است. برنامه قیمت گذاری درخواستی تاثیر بسیار مهمی در هزینه دادرسی و مرجعی که صلاحیت آن را دارد، می داند.

کلام آخر

در این مقاله از شهرداد سعی کردیم به بیان نکات مهم برای تایید اعتبار دادخواست تنظیم شده و نکات مهم در نگارش دادخواست مناسب را برای شما بیان کنیم.

با دیگر مقالات آموزشی در حوزه حقوقی با شهرداد همراه باشید.

 





:: برچسب‌ها: نگارش دادخواست , تنظیم دادخواست , شهرداد ,
:: بازدید از این مطلب : 266
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 3 اسفند 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: